Emlékezetes téli esték gyerekekkel: Diafilmezés / +diafilmajánló Sáritól és Dorkától /

by - december 04, 2020

Emlékszem, hogy gyerekkoromban a téli időszakban a hatalmas hókunyhók építése és a szánkózás mellett az estéket vártam a leginkább. Ugyanis ilyenkor vette elő anyukám a diavetítőt a szekrényből, ami felért egy varázslattal a számunkra. A falra kivetített mesék, a vetítő ismerős illata és a történet végén a bábozás még a vetítő fényében, mind-mind olyan emlékek, amelyek a kiskorom egyik legmeghatározóbb élményei, a biztonságot és az otthon melegét jelentik számomra a mai napig. Ezért nem is volt kérdés, hogy a gyermekeimnek én is szerettem volna hasonló varázslatos élményeket szerezni, mint amilyenben nekem is részem volt gyerekként.


A lányok 3. születésnapja előtt elkértem anyukámtól a régi diavetítőnket, ami szerintem idősebb, mint én magam és azzal kezdtünk el mesélni itthon. Sári és Dorka az első pillanattól fogva teljesen odáig voltak érte és azonnal elvarázsolta őket a falra vetített mesék világa. 

Ezért nagyon megörültem, amikor most - nem sokkal az 5. születésnapjuk előtt - a RÉGIÓ JÁTÉK  30 éves születésnapja alkalmából kipróbálhattuk a teljesen megújult diavetítőt! A régi darabhoz képes az új darab nem csak könnyebb és praktikusabb a formáját tekintve, de biztonságosabb is, hiszen egyáltalán nem melegszik fel úgy mint a régi, kicsit öregecske vetítőnk, így a gyerekek is nyugodtan segíthetnek a filmek tekerésében, ezzel is részt vehetnek a mesélésben.

A diavetítőt ITT találjátok, diafilmeket pedig ITT válogathattok a RÉGIÓ JÁTÉK oldalán.


Közös meseolvasás kicsikkel és nagyokkal, az én tippem:

Nálunk minden gyerkőc nagyon szereti, ha egy késő délutánon, amikor odakint már sötétedik , berendezem nekik a szobát a meséléshez. Ilyenkor puha plédek és párnák kerülnek a földre, amiken kényelmesen elhelyezkedhetnek vagy bekuckózhatnak, hangulatvilágítást kapcsolok és kekszet, forrócsokit vagy teát készítek be a mesélés mellé.  Sári és Dorka nagyon szeretik ezeket az alkalmakat, mert számukra ez olyan, mint egy mini mozi és minden alkalmat nagyon különleges eseményként, ünnepi hangulatban élnek meg. 

Mikor érdemes elkezdeni a diafilmezést gyerekekkel?

Mi 3 éves korukban kezdtünk a lányoknak diavetítővel mesélni, ekkor láttam rajtuk, hogy egyre több türelmük van ahhoz, hogy kivárják a képkockák közötti szüneteket, amíg tekerek és egészen a mesék végéig figyelni tudnak. Eleinte rövidebb, verses mesékkel kezdtünk, így lett a kedvencük az Öreg néne őzikéje majd az Óvóda az őserdőben, amit a mai napig szívesen hallgatnak meg újra és újra. Jó pár mesét a gyerekek, hipp-hopp képesek megtanulni, így olykor átveszik tőlem a mesélő szerepét és mi felnőttek hallgatjuk őket.

Úgy gondolom, hogy nyugodtan elkezdhetitek kisebbeknél és nagyobbaknál is a diavetítős mésélést, mert bár minden gyerkőcnél eltérő, hogy mennyire fogékony és mennyire van türelme végigülni egy-egy mesét, de a színes falra vetített képek minden korosztályt lenyűgöznek egészen a 8 hónapostól az 5 évesig, ahogy nálunk is mutatja a példa.



A TOP kedvenc meséink, amit nektek is ajánlok:

1. Hamupipőke

Az igazi klasszikus mese, amit szerintem nincs olyan kislány és édesanya, aki ne ismerne. Számtalan feldolgozásban olvashattuk már, de én valamiért ragaszkodom az igazi, régi hangulatú tündérmeséhez, ami ezen a diafilmen az illusztrációknak köszönhetően gyönyörűen megelevenedik. Bevallom először nem a kislányaim miatt szereztem be az itthoni diafilm gyűjteményünkbe, de ma már a lányok is odáig vannak a bálba siető hercegnő történetéért.

2. Öreg néne őzikéje

Tegye fel a kezét, aki nem ismeri a kedves kis verses mesét a néniről, aki meggyógyígytja a kis gida lábát. Gyermekként is nagyon szerettem ezt a történetet hallgatni, a lányok pedig kívülről fújják már nálunk, hogy: Mátraalján, falu szélén lakik az én öreg néném, melegszívű, dolgos, derék, tőle tudom ezt a mesét...
 
3. Terka a piacon:  

A lányok egyik kedvenc mesekönyvének diafilm változatát is azonnal beszereztem, amikor megláttam. Ez a mese egy kislányról szól, aki történetesen nem szeret enni és a zöldségeket sem szívleli igazán, mígnem egy napon megismerkedik közelebbről a kedves és vidám zöldségekkel és egy igazi kalandban vesznek részt közösen. A mese nagyon aranyosan hozza közelebb és ismerteti meg a gyerekekkel a zöldségeket, akik szerintem nagyon vicces neveket kaptak a történetben, így garantáltan minden gyerek megszereti őket a végére!

4. Egy kupac kufli

Bevallom, én a Kuflikkal még nem nagyon tudtam szoros kapcsolatot kialakítani eddigi szülőségem során, de a gyermekeim odáig vannak ezekért a kifli vagy kukac formájú lényekért. Ha a ti gyerkőceitek is szeretik a kuflik vicces történeteit, akkor jó, hír, hogy már diafilmen is nézhetitek együtt őket és nevethettek a kalandjaikon, amikor éppen új otthont keresnek vagy a pöttyös gombából esznek, ami nem annyira jó ötlet!

5. Óvoda az őserdőben

Kicsiknek és oviba készülőknek tökéletes mese, amiben verses formában mesélhetünk arról, hogyan viszik az állatok Mamihoz a kicsinyeiket, aki vigyáz rájuk és dajkálja őket egész nap. Ezzel az aranyos mesével a kicsik megismerhetik, hogy mi történik az oviban és beszélgethetünk velük arról, hogy miket lehet ott csinálni egész nap. Sőt még oroszlán Ottománról is halhatnak, aki sajnos egy nap eltéved az őserdőben. Sári és Dorka szívből ajánlják ezt a mesét minden ovis kisgyermeknek.


+1 Kicsi Mimi nagytesó lesz:

Milyen, az amikor valakinek kistestvére születik? Hogyan változik meg a család élete és milyen érzésekkel kell megküzdenie egy nagytesónak? A kisöccsük érkezése előtt minden módon igyekeztünk a lányokat felkészíteni egy kisbaba érkezésére, így a mesék erejét is bevetettük. Nagyszerű, hogy diafilm segítségével is beszélgethetünk már velük arról, hogy egy kistestvér érkezésével milyen változások történnek egy családban, akárcsak Mimiéknél a nyuszicsaládban. 


Ti szoktatok diafilmeket mesélni, van kedvenc mesefilmetek?

A bejegyzést a RÉGIÓ JÁTÉK támogatta.

Ha tetszett oszd meg másokkal is, vagy hagyj egy kommentet!

You May Also Like

0 megjegyzés

Tetszett a bejegyzés? Örülök, ha megosztod velem a véleményed!